امیر دریادار دوم رضایی:نیروی دریایی قائم به مرز‌ها نیست/ امروز ارزان‌ترین حمل و نقل آبی است/ شرایطی

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

پایگاه مردمی ارتش ::فرمانده ناوگان شمال و منطقه چهارم نیروی دریایی ارتش گفت: تنها نیرویی که قائم به مرز‌ها نیست، نیروی دریایی بوده و حق ورود به محدوده‌های بیشتر (آب‌های بین‌المللی) را داریم.

به گزارش خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ قدرت دریایی یکی از مؤلفه‌های اصلی پیشبرد نظامی مطرح می‌شود.

نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در شمال (در دریای مازندران) و در جنوب (دریای ایرانیان و کرانه‌های دوردست) به خوبی نقش‌آفرینی مثبت در عرصه‌های مختلف داشته باشد.  
 
بدین منظور با امیر دریادار دوم "افشین رضایی حداد" به گفتگو نشستیم و از نقطه نظرات وی بهره‌مند شدیم.  
 
باشگاه خبرنگاران: درباره سالروز نیروی دریایی ارتش ؛ چگونه این روز خاطره ساز شد؟

 در سال ۱۳۵۹ که آغاز جنگ بوده، ارتش عراق با یک یورش گسترده جنگ را آغاز کرده و تجاوز خود را انجام داد. اما در‌‌ همان آغاز جنگ تصمیمات قاطع و به موقعی گرفته شد و در حرکت ماشین جنگی عراق توقف بزرگ و سریعی ایجاد شد و عراق وابسته به نفت بود و  راهبرد آن زمان اینگونه بود که دست عراق از دریا کوتاه شود و ما نیروی دریایی آن‌ها را هدف قرار می‌دادیم و در سال ۵۹ در عملیات "صفری"، "اشکان" و "مروارید" نیروی دریایی بعث عراق به طور کامل منهدم و پایانه‌های نفتی به طور کامل مختل و ارتش بعث عراق در دریا با مشکل جدی مواجه شد.  
 
باشگاه خبرنگاران: رهبری نیروی دریایی را نیروی راهبردی می‌دانند. چرا نیروی دریایی یک نیروی راهبردی است؟  
 
رهبری هرآنچه می‌فرمایند با تدبیر وی‍ژه‌ای مطرح می‌شود؛ تنها نیرویی که قائم به مرز‌ها نیست، نیروی دریایی بوده و بقیه نیرو‌ها تا مرز حق حضور دارند و نیروی دریایی حق دارد وارد محدوده‌های بیشتر (آب‌های بین‌المللی) شود، به همین دلیل دفاع را از عمق و فواصل دور دست انجام داده تا از منافع جمهوری اسلامی ایران در نقاط دور دست دفاع کنیم و اقتدار خود را به نمایش بگذاریم. این یکی از چندین دلایلی بوده که نیروی دریایی به عنوان نیروی راهبردی معروف شده است.  
 
باشگاه خبرنگاران: امروز نداجا در منطقه شمال دریای مازندران حضور دارد. مأموریت نیروی دریایی در این منطقه چیست؟
 
در منطقه دریای مازندران به عنوان دریاچه شناخته می‌شود، اما از نظر اندازه بسیار وسیع بوده و از نظر عمق بسیار عمیق بوده و دریای ویژه‌ای بوده که یکی از نقاط قوت منطقه است.  
 
از نظر ویژگی محدود به ۵ کشور بودن (با تفاهم ۵ کشور می‌توان اقدامات خوبی انجام داد و در جنوب کشورهایی که هیچ نقشی هم ندارند اما حضور پیدا کرده و مشکلات عدیده‌ای را در منطقه ایجاد کردند)، نیروی دریایی اعتقاد دارد دریای مازندران به خاطر شرایط ویژه‌ای که دارد می‌تواند به منظور ایجاد صلح و ثبات و دوستی نمونه باشد و ما هم در همین راستا گام برمی‌داریم و با اقتدار و توانمان امنیت ایجاد می‌کنیم و امنیت این دریا به نفع همه کشورهایی است که در اطراف آن هستند.  
 
باشگاه خبرنگاران: بحث تجهیزات نیروی دریایی این تجهیزات تا چه اندازه به روز است؟  
 
در دریای مازندران روزگاری حسرت دریانوردی را داشتیم، اما خوشبختانه به برکت انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی و توسعه علم و تجهیزات با افتخار اعلام می‌کنیم ما نه تنها تجهیزاتی را کمتر نداریم، بلکه به بهترین و کارآمد‌ترین تجهیزات مجهز هستیم و در دریا تمام مأموریت‌های محوله را انجام می‌دهیم و امنیت را که بحث اول ما در دریاست ایجاد کنیم و مشکلات مختلف از جمله زیست‌محیطی را حل کنیم و تأمین امنیت برای ترانزیت کالا را حل کنیم و در ‌‌نهایت کاری کردیم که این دریا منافع کشور‌ها را تأمین کند و صلح پایدار (امنیت و صلح) ایجاد شود و مسیر ترانزیت کالا را تأمین کردیم.  
 
باشگاه خبرنگاران: تأثیر حضور نداجا در بحث شکوفایی اقتصاد چیست؟  
 
دریای مازندران مسیر ترانزیت غرب و شرق و شمال و جنوب و روسیه را به آب‌های گرم جنوب متصل می‌کند؛ ارزان‌ترین حمل و نقل آبی است و پس از آن ریلی و جاده‌ای و هوایی. در تجارت اگر ۱ کیلومتر فاصله دو نقطه را به هم نزدیک کنیم، چون حجم و زمان تبادل بالاست، این در ‌‌نهایت تأثیر زیادی داشته و در این دریا شرایطی برای ایجاد کریدور برای ترانزیت کالا داریم و کمک می‌کنیم که این اتفاق هر چه بیشتر شود. 

 
باشگاه خبرنگاران: اخیراً ناوگروهی از نیروی دریایی "فدراسیون روسیه" وارد دریای مازندران شد، نگاه نیروی دریایی روسیه چگونه است؟  
 
ما به لطف پیشرفت فراوانی که داشتیم و توانمندی‌هایی که ایجاد شد، این پتانسیل واسطه این بازدید‌ها شد و شرایطی ایجاد کنیم که بازدیدی از کشورهای حاشیه دریای مازندران داشته باشیم و این بازدید متقابل انجام شد و این برای اولین بار در تاریخ این کشور رخ داد که شناورهای ما از بندر روسیه (آستاراخان) بازدید کنند و بازدید متقابلی از بندر انزلی انجام شد و مهم‌تر از آن تمرین مشترکی بود که بین دو نیرو انجام شد و این تمرین نشان از این دارد که نداجا تمایل داشته سطح تعامل را افزایش داده و این موضوع به‌ دو کشور در تأمین امنیت کمک می‌کنند.  
 
باشگاه خبرنگاران: نیروی دریایی چه کارهایی در بخش امداد و نجات چگونه است؟  
 
در تامین امنیت وظیفه ما کمک به حفظ محیط زیست بوده و  در بخش امداد و نجات بسیار هماهنگ و توانمند هستیم. تجهیزاتی داریم که کارآمد و قابل استفاده در دریا هستند و آن‌ها را به کار می‌بریم و به صورت تمرینی به کار می‌روند و در انجام طرح‌های تجسس و نجات فعال هستیم و در سال گذشته بحران بارش برف را داشتیم، با همه تجهیزات آمدیم و بسیار مؤثر بودیم و در دریا کار تجسس و نجات شناور را با هماهنگی سازمان بنادر انجام می‌دهیم و تجهیزات غواصی نیز بسیار مؤثر بود.  
 
باشگاه خبرنگاران: مراحل ساخت ناوشکن‌ها چگونه بوده است؟  
 
نداجا در راستای مأموریت خود در دریای مازندران به این نتیجه رسید که برای افزایش ماندگاری در دریا توان شناورهای خود را افزایش دهد و شناورهایی که در اختیار داریم مثل "ناو موشک‌انداز پیکان" همه مأموریت‌های محوله را به خوبی انجام می‌دهند و به  واسطه ابعاد کوچکتری که نسبت به ناوشکن دارند، در این دریا به خوبی نقش‌آفرینی می‌کنند. این ناوشکن که طراحی و در آینده‌ای بسیار نزدیک ملحق خواهد شد، توان ماندگاری نداجا را افزایش می‌دهد.  
 
این ناوشکن این توان را ایجاد می‌کند و در بحث تجارت و عملیات و تجسس را بهتر انجام می‌دهد و قابلیت حمل بالگرد را دارد و به گونه‌ای ساخته شده که توان عملیات را افزایش داده و متناسب با نوع مأموریت می‌تواند ایفای نقش کند و در راستای تأمین و ایجاد امنیت مفید باشد.


گفتگو و تنظیم از: سید محمد تقی‌زاده و محمد زرچینی

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا